Якщо Укрзалізниця не модернізується, то агробізнес у питаннях перевезень швидко адаптується самостійно, — УКАБ
Якщо Укрзалізниця не зможе покращити ефективність найближчим часом, то українські аграрії розвиватимуть альтернативні варіанти для перевезення продукції. Про це заявив генеральний директор Українського клубу аграрного бізнесу (УКАБ) Олег Хоменко під час конференції «Логістика як драйвер економічного зростання», організованої аналітичним центром We build Ukraine, пише Rail.insider із посиланням на УКАБ.
Акцентується на тому, що 2024 рік став лояльнішим для агробізнесу з погляду ціноутворення та продажів, проте співпраця українських аграріїв з Укрзалізницею досі залишає бажати кращого. Якщо у 2022–2023 роках, незважаючи на підвищення тарифів і значні часові логістичні витрати, агросектор не мав суттєвого вибору у питаннях перевезень, то наразі є певні зміни.
Окупація 20% територій призвела до скорочення виробництва сільськогосподарської продукції, тож навіть у найкращі врожайні роки обсяг перевезень не перевищить 65 млн т агропродукції. УЗ необхідно враховувати таке зменшення потенційного попиту на свої послуги з боку агросектору. Але натомість планується збільшення тарифів за відсутності покращення ефективності.
В УКАБ окреслили і головні проблеми УЗ:
- низька швидкість перевезень: сільськогосподарська продукція з умовного елеватора у Чернігівській області до умовного порту в Одеській області, за розрахунками Укрзалізниці, рухається із середньою швидкістю 50 км на день. Тобто термін доставки — 10–11 днів;
- відсутність належного GPS-трекінгу для відстеження вагонів;
- дотування пасажирських перевезень за рахунок вантажних і спроби компенсувати збитки шляхом підвищення тарифів;
- низький рівень залученості сучасних технологій.
Зауважується, що основна причина проблем — монопольне становище АТ «Укрзалізниця». Відсутність конкуренції дає компанії змогу диктувати умови. Покращити ситуацію могло б розділення Укрзалізниці на три окремі напрями: пасажирські перевезення, інфраструктура та вантажні перевезення.
«Крім цього, УЗ потрібно розвивати штучний інтелект на залізниці та ідентифікацію руху своїх вагонів. Коли буде діджиталізація та накопичення великої кількості даних щодо перевезень, то аналітики досить швидко виявлять велику кількість вузьких місць, над якими потрібно працювати Укрзалізниці, для того, щоб без підвищення тарифів, підвищити свою ефективність. Утім, якщо модернізація не відбудеться, агробізнес швидко адаптується самостійно. Уже зараз аграрії володіють і користуються сотнями власних вагонів, і якщо УЗ продовжить підвищувати тарифи без покращення якості послуг, вони змушені будуть переорієнтуватися на автомобільну логістику, забезпечуючи незалежність свого бізнесу», — вважає Олег Хоменко.
>>> Підписуйтесь на нашу Фейсбук-сторінку >>> Читайте нас в Instagram >>> Підбірка новин сайту в GoogleNews >>> Статті з газети Фермер Придніпров'я