Ієрархія пропаганди рф 2022

За матеріалами інтернет-видань 05.08.2022 496

Нинішній 2022 рік для світу став роком великої континентальної війни. росія після початку війни з Україною 2014 року, анексії і захоплення частини її території, наростила та укріпила свою військову і пропагандистську машину. Тому і у 2022 році продовжила війну вже у вигляді повномасштабного вторгнення в Україну.

Якщо до цього року рф використовувала багато різних напрямків війни – інформаційний, економічний, дипломатичний, енергетичний, військовий, тобто більше не конвекційний, гібридний варіант ведення війни, то у лютому 2022 року вирішила розпочати повномасштабну агресію. Агресію з бомбардуванням всіх міст України, десантом, колонами танків і військових машин, захопленням Києва.

І російське суспільство підтримало цю агресію рф проти України і підтримало всі дії володимира путіна в цій війні.

За даними соціологічного агентства ВЦИОМ https://wciom.ru/, його рейтинг за тиждень, що закінчився 27 лютого, підскочив на шість відсотків і досяг 70%. Аналогічне агентство з проведення опитувань ФОМ зафіксувало семивідсоткове зростання за той же період, у результаті схвалення путіна досягло 71%.

Як це можливо? Щоб суспільство підтримало війну, відповідно вторгнення в сусідню країну і вбивство її громадян?

Весь секрет у підготовці свідомості росіян за допомогою спеціальної пропаганди. Цікаво що російська пропагандистська машина працює у всіх країнах світу, у кожному готелі і супутниковому пакеті телеканалів. Провідні російські телеканали з російською військовою пропагандою можна побачити у всіх світових пакетах супутникових каналів і для багатьох демократичних країн це взагалі не є загрозою або чимось екстраординарним.

Маркерами цієї війни путін зробив декілька штучних образів: "денацифікація в Україні", "демілітаризація України", "спеціальна військова операція" і буква "Z". Але це настільки штучні меседжи та аргументи, що не є основоположними в пропаганді цієї війни. Про ті меседжі і наративи, які реально діють на свідомість рядових росіян розповімо далі.

Як пропаганда зробила з росіян зомбі

Якщо зайти в термінологію "зомбі" як її викладає Вікіпедія: "Зомбі – фантастична істота, жива людина, яка цілковито втратила контроль над своїми свідомістю і тілом, перебуваючи під владою сторонньої сили. В сучасній масовій культурі слово "зомбі" (англ. "zombie") найчастіше використовується як синонім "ожилого трупа".

Для зовнішнього спостерігача росіяни, які підтримують, війну, путіна та вбивства – це божевілля, яке незрозуміло звичайній людині. Або коли ціла країна мовчить, коли все це варварство відбувається. Ясна річ що є поодинокі випадки протестів, арештів активістів, виїзду активної антивоєнної інтелігенції за кордон, але для 140 мільйонної країни це – "капля в морі".

Ми проводили дослідження російської пропаганди на базі Центру дослідження росії (www.r-studies.org), доповідей Страткому НАТО http://www.stratcomcoe.org/russian-propaganda-concerning-ukraine-during-syrian-campaign-innovative-approach-assess-information

і зробили багато різних методик https://www.slideshare.net/DenisBohush/russian-propaganda-denis-bohush-vilnius-2016, за якими можливо робити висновки.

Сьогодні хочемо познайомити з "ІЄРАРХІЄЮ ПРОПАГАНДИ РФ 2022" яку російські пропагандистські медіа змогли "вставити" в свідомість росіян. Після розуміння цієї "Ієрархії" можна зрозуміти мотиви та настрої росіян в цій війні.
 



"ЕСТЬ ПУТИН – ЕСТЬ РОССИЯ!" - це головний меседж путінської пропаганди, який використовувався протягом трох (!) виборчих кампаній путіна з телевізійною рекламою, зовнішною рекламою, агітаційними кампаніями у регіонах. Це настільки непорушна установка в головах більшості росіян, що, на сьогодні, в рамках контрпропаганди це неможливо змінити. Тим паче в контексті споконвічної структури російської влади: "цар – раби".
"РОССИЯ ВСЕГДА ПРАВА" – це вже другий рівень ієрархії російської пропаганди. Безапеляційне право на правоту рф постійно транслюється в російських медіа. Кожен експерт, кожна новина виходить з цього меседжу. Тут не треба шукати розуміння юридичних прав, демократичних прав і свобод або логічних і адекватних аргументів для вирішення конфліктів. Це безапеляційний меседж, який за допомогою системи пропаганди вставляється в свідомість рядових росіян

"СИЛЬНАЯ АРМИЯ" – цей меседж теж на другому рівні, але це для росіян аксіома. "Друга армія світу", "найбільший виробник і експортер зброї в світі" – цей меседж транслювався не тільки всередині країни а і назовні. Завдяки ньому у росіїї купували зброю, а країни НАТО формували свої бюджети та оборонні програми. путіну це дуже подобається, тому що цей меседж викликає повагу і страх.

Цікаво що це не викликає ні поваги ні страху в України, і тепер міф про "другу армію світу" розсипається в світі. Але в середині рф – це поки що аксіома.
 



"ВЕЗДЕ ВРАГИ" – те що накруги рф вороги постійно транслюється на державних медіа. Навіть всі демократичні країни російська пропаганда обʼєднала в загальний термін "Захід". І постійно використовує семантичну конструкцію "захід проти росії". Навіть війну проти України на пропагандистських каналах називають війною не з Україною, а війною з США, НАТО, Заходом тощо. І одним з аргументів мотивів початку цієї війни було попередження нападу "Заходу" з території України на росію. І що це був єдиний варіант упередження удару колективного Заходу проти росії.

Цей меседж насаджувався більше 20-ти років і вибити або забрати зі свідомості росіян його дуже складно.
 


ЕДИНАЯ (ВЕЛИКАЯ, БОГАТАЯ) СТРАНА, ОБЪЕДИНЯЮЩАЯ РАЗНЫЕ РЕГИОНЫ И НАРОДЫ – меседж, який ще залишився з радянських часів, коли була велика країна – СРСР. Росія отримала у спадок багато національних республік.

До складу російської федерації зараз входять 83 рівноправні суб'єкти, у тому числі: 21 республіка (Адигея, Алтай, Башкортостан, Бурятія, Дагестан, Інгушетія, Кабардино-Балкарія, Калмикія, Карачаєво-Черкесія, Карелія, Комі, Марій Ел, Мордовія, Північна Осетія, Татарстан, Тува, Удмуртія, Хакасія, Чечня, Чувашія, Якутія), 9 країв, 46 областей, Єврейська автономна область, два міста федерального значення – Москва і Санкт-Петербург та 4 автономні округи (Ненецький, Ханти-Мансійський, Чукотський, Ямало-Ненецький). Окуповані Крим і Севастополь росія також вважає окремими суб'єктами.

Велика кількість російської пропаганди, культурної експансії, нищення ідентичності, зниження освіченості народів, які населяють рф – зробили своє діло.

Але після початку війни-2022 і направлення на війну в складі російської армії малих народів, цей меседж і установка може поступово змінюватись.

Велика кількість вбитих на війні представників малих народів, підвищують протестний потенціал в цих національних республіках.

І вже на цьому рівні цей меседж і установка в свідомості рядових росіян може змінюватись.
 


Наступні рівні російської пропаганди вже в стані трансформації, тому що війна і санкції Заходу змогли почати змінювати сталі установки, які напрацювала російська пропаганда у свідомості росіян. Цікаво, що ми відчуваємо невідворотність цих змін, що дає надію на "прозріння" російського народу.

БУДУ ЗАЩИЩАТЬ РОДИНУ - це мобілізаційний ресурс рф. За даними соціологічних досліджень https://russianfield.com/mozhetmir молоді росіяни не хочуть йти на війну, велика підтримка цього меседжу є у старших людей, яких точно не заберуть в армію.

На сьогодні цей мобілізаційний ресурс настільки низький, що для "спеціальної військової операції" по великій за розмірами і населенням країни не можуть набрати "патріотів" які б хотіли їхати вмирати за ефемерні "демілітаризацію" та "денацифікацію" в Україну.

ГОТОВ ТЕРПЕТЬ РАДИ ПОБЕДЫ – це про конкуренцію "телевізора і холодильника". Тобто це про вплив соціально-економічної ситуації на рейтинг влади і путіна. Багато разів путін розпочинав війни навколо росії і так його рейтинг підвищувався. Особливо він підвищився після анексії Криму у України. росіянам це сподобалося.

За інформацією "Левада-центру" https://www.levada.ru/2021/02/04/prezidentskie-rejtingi-i-polozhenie-del-v-strane/, після анексії Криму та початку війни на Донбасі рейтинг володимира путіна був найвищим з моменту, як він очолив країну. У червні 2015 року його діяльність схвалювали 89% опитаних росіян.

І так було багато разів. Але зараз погіршення соціально-економічної ситуації відбувається стрімко і у великих обсягах, тому війна в Україні дасть "прозріння" певним верствам населення. Хоча більша частина населення рф живе дуже бідно і може не помітити цього погіршення. А якщо великий і середній бізнес в росії буде мати великі збитки і проблеми, то це буде радістю для бідного населення.

СИЛЬНАЯ ВЕРТИКАЛЬ ВЛАСТИ. Можливість утримувати в дисципліні всі субʼєкти рф – головна задача влади і спецслужб. Але великі масштаби корупції і кооперація влади з регіональними мафіозними кланами утворюють гібридний варіант вертикалі влади. Група Навального зробила велику роботу по відкриттю фактів корупції на всіх рівнях російської влади. Чечня і Татарстан взагалі показують власні автономні від рф варіанти своєї регіональної влади.

Зі зниженням соціально-економічної ситуації в рф "сильна вертикальна влада" зіткнеться з великими проблемами.

МОСКВА – СТОЛИЦА НАШЕЙ РОДИНЫ. Цей меседж зараз піддається найбільшій критиці в рф. Якщо в попередні роки якось можна було пояснювати, що всі потоки грошей і ресурсів стікаються до москви, а потім розподіляються всім регіонам, то тепер навіть один з головних олігархів росії Олег Дерипаска говорить "Хватит кормить Москву" https://www.rbc.ru/rbcfreenews/5f521a359a79477994d4a0c6. І ця тенденція регіональних лідерів набирає обороти.

В якості контрпропаганди цей меседж найзручніший, тому що цей меседж максимально трансформується у звʼязку з погіршенням соціально-економічної ситуації в росії.

Контрпропаганда і зміна свідомості росіян

Після такої кількості досліджень психологічних установок в свідомості росіян можна зробити висновок що – є можливість змін ззовні. Для цього потрібні якісні меседжі контрпропаганди та канали комунікацій до цільових аудиторій в росії.

Зараз сфокусуємося на каналах комунікацій. Ясна річ, що для того, щоб реально змінити установки у більшості росіян треба мати доступ до центральних телеканалів, так як основна пропаганда йде саме звідти. Це бачимо із дослідження медіаспоживання росії: https://mediascope.net/upload/iblock/a50/DBD_Mediapotreblenie_17052022.pdf

Сегмент інтернету, як найбільш доступний, дивиться в основному молодь, а старші люди все-таки основним каналом комунікації мають телевізор. Сегмент інтернету також дивляться люди, які патерналістські налаштовані і вміють думати крізь пропаганду. Але саме вони готові до реальних дій і спротиву путінському режиму.

Достатньо ефективними, хоча і більш затратними, є дзвінки родичам загиблих і полонених в Україні. Також практикувалися і дзвінки по базах даних мільйонам росіян з визовом до воєнкомату https://www.rbc.ru/society/26/03/2022/623ee8549a7947391df3ea12

Із дзвінками від Зеленського https://russian.rt.com/russia/article/970405-feiki-ukraina-rossiya тощо.

Не останніми є організації протестних рухів у росії в різних регіонах. Сміливі люди виходять з табличками проти війни в Україні. Також відомі особистості і блогери збирають у себе на сторінках в соцмережах велику кількість росіян, які можуть чути і бачити правду про війну в Україні.

Це тільки невеликий перелік інструментів яким можливо "достукатись" до рядових росіян. Я розумію, що виходячи з верхніх меседжів і ієрархії російської пропаганди до більшості людей, особливо похилого віку – змінити установки неможливо взагалі. Але є надія на російську молодь, яка ще має шанс навчитись думати поза установки російської пропаганди.

Джерела

Russian Propaganda Concerning Ukraine During the Syrian Campaign: an Innovative Approach to Assess Information Activities

http://www.stratcomcoe.org/russian-propaganda-concerning-ukraine-during-syrian-campaign-innovative-approach-assess-information

RUSSIAN PROPAGANDA CONCERNING UKRAINE (Presentation, Vilnius, 2016)

http://www.slideshare.net/DenisBohush/russian-propaganda-denis-bohush-vilnius-2016

RUSSIAN PROPAGANDA: AN INNOVATIVE APPROACH TO ASSESS INFORMATION ACTIVITIES

(Presentation, Kyiv, 2016)

https://www.slideshare.net/DenisBohush/russian-propaganda-denis-bohush

Russian Propoganda (Presentation, 2015)

http://www.slideshare.net/DenisBohush/russian-propaganda-2015

D. Bohush. Four levels address the issue of the territorial integrity of Ukraine

http://www.r-studies.org/cms/index.php?action=news/view_details&news_id=15034&lang=eng

Profile of informational special operations "Anti NATO" in Ukraine, 2009

http://bohush.org.ua/profile-of-informational-special-operations-anti-nato-in-ukraine/

INVESTMENT IMAGE AND CLIMATE OF UKRAINE, 2011

http://bohush.org.ua/investment-image-and-climate-of-ukraine/

UKRAINE'S IMAGE – A VIEW FROM EUROPE, 2011

http://bohush.org.ua/ukraines-image-a-view-from-europe/

Strategic uncertainty of "Ukraine project", 2011

http://bohush.org.ua/strategic-uncertainty-of-ukraine-project/

Promo-campaign in European media with Bohush Communications

http://bohush.org.ua/promo-campaign-in-european-media-with-bohush-communications/

10 secrets of political campaigns, IRI (USA), book

https://iri.org.ua/navchalni-resursy/10-sekretiv-politicnih-kampanii

100 day. Russian Roulette and Russian Reality Check?

https://blogs.pravda.com.ua/authors/bogush/629bc37e09cad/

Війна ''Ї'' проти ''Z''

https://blogs.pravda.com.ua/authors/bogush/62e90b22ef178/

Поділитися текстом в мережах: Репости вітаються !
>>> Підписуйтесь на нашу Фейсбук-сторінку
>>> Читайте нас в Instagram
>>> Підбірка новин сайту в GoogleNews
>>> Статті з газети Фермер Придніпров'я

Новини ОТГ