ВЧОРА ВАШЕ ЗАПИТАННЯ - СЬОГОДНІ НАША ВІДПОВІДЬ

За матеріалами інтернет-видань 22.12.2023 305

              ОФОРМЛЕННЯ ПРАВА ВЛАСНОСТІ НА ПРИВАТНИЙ ЖИТЛОВИЙ БУДИНОК

 

Підготувала Надія ЛЕВЧУК.

«У нашому селі чимало пенсіонерів живуть у неприватизованих хатах. Будували житло на своїх земельних ділянках роками, а то й десятиліттями — у кого яка змога була. Нині зачастили в наше село чиновники з приватизації. Стверджують, що наші хати наче й не наші, бо законно не оформлені і тому розпоряджатися своїм майном ми не маємо права. І, щоб уникнути штрафів, пропонують свої послуги — за кругленьку суму все швиденько оформлять. Є в селі такі, хто скористався цією пропозицією. А як бути тим, хто не має можливості дати 10 тисяч гривень за оформлення?» — з таким питанням звернулися до редакції мешканці Обухівського району Київщини.

СПРАВДІ, згідно з чинним законодавством, наявність будинку в селі без відповідних документів, які підтверджують право власності на нього, не є підставою вважати таку будівлю власністю. Належним чином не оформленим майном людина не може вільно розпоряджатися: ні продати його, ні подарувати чи залишити як спадок.

Існує кілька варіантів оформлення будинку без документів. Проте насамперед слід врахувати важливий нюанс: незалежно від дати спорудження будівлі у власника обов’язково мають бути документи, що підтверджують право власності на землю. Щоб скоротити фінансові витрати, можна самостійно звернутись до відповідних організацій.

Закон розділяє порядок процедури оформлення права власності залежно від того, якого року побудований будинок — до 1992-го чи пізніше.

За наявності будівлі, зведеної до вищезазначеної дати, передусім доведеться провести її технічну інвентаризацію. Спочатку потрібно звернутися в сільську (селищну) раду та подати заяву на отримання виписки з погосподарської книги. Надати цю виписку в місцеве державне чи приватне ліцензоване бюро технічної інвентаризації (БТІ) для отримання висновку про технічний стан будинку. Саме цей документ є підставою для оформлення права власності на будинок у сільській місцевості, побудований до 1992 року. Перелік документів, необхідних для отримання висновку, можна знайти на вебсайтах організацій, що займаються проведенням таких робіт. Серед таких документів: паспорт; ідентифікаційний номер; документ, що підтверджує володіння земельною ділянкою; виписка з погосподарської книги.

Після проведення БТІ інвентаризації необхідно знову звернутися до органів місцевого самоврядування — сільської (селищної) ради, цього разу вже із заявою про надання дозволу на оформлення права власності, з видачею свідоцтва про право власності на нерухоме майно. Черговим кроком буде реєстрація права власності на будинок у нотаріуса чи в місцевому центрі надання адміністративних послуг (ЦНАП). Одним із головних правовстановлюючих документів є витяг із Державного реєстру прав на нерухоме майно.

Якщо ж дім зведений після 1992 року, то процедура дещо інша. Перший крок — проведення його технічної інвентаризації. Фахівець БТІ виїде на місце, проведе заміри, а згодом виготовить технічний паспорт будинку та всіх прилеглих будівель, розташованих на земельній ділянці.

Наступний крок — звернення із заявою до територіального органу Державної інспекції архітектури та містобудування (ДІАМ). При цьому необхідно заповнити декларацію про готовність об’єкта до експлуатації, додати технічний паспорт і документ, що підтверджує володіння земельною ділянкою. Це можуть бути державний акт, свідоцтво на право власності, виписка з реєстру нерухомості. Після отримання від ДІАМ зареєстрованої декларації про готовність до експлуатації, пакет документів подається у ЦНАП до державного реєстратора. Перелік документів для реєстрації:

1) паспорт;

2) ідентифікаційний код;

3) документ, що підтверджує володіння земельною ділянкою;

4) копія кадастрового плану земельної ділянки;

5) декларація про готовність об’єкта до експлуатації, зареєстрована в ДІАМ;

6) технічний паспорт на будинок.

Власник будинку отримує витяг з реєстру прав на нерухоме майно і відтепер може здійснювати будь-які дії щодо нього, які не суперечать закону, — продавати, дарувати, передавати у спадок дітям.

Всеукраїнська газета захисту інтересів селян "СІЛЬСЬКІ ВІСТІ"

 

 

   

Поділитися текстом в мережах:
Репости вітаються !
>>> Підписуйтесь на нашу Фейсбук-сторінку
>>> Читайте нас в Telegram
>>> Підбірка новин сайту в GoogleNews
>>> Статті з газети Фермер Придніпров'я
Новини ОТГ