А множинне громадянство - для кого?
За матеріалами інтернет-видань
13.07.2025
128

Бачу чимало вже закликів звернутися до Конституційного Суду, щоб той роз'яснив конституційність множинного громадянства.
Так от. Це вже відбулося, причому більше трьох років тому. Але рішення досі немає. І це підіймає відразу декілька проблем.
Михайло Жернаков, доктор юридичних наук, сторінка ФБ.
1. Склад і заполітизованість КСУ.
КСУ традиційно оминає "складні" політичні теми (хоча навпаки, бути арбітром у них - його основна функція). Наприклад, подання про конституційність Антикорсуду (першого вибраного з міжнародними експертами) скоро 10 років як гнитиме в стінах будівлі на Жилянській...
Для чого? Замість уберегти важливі реформи від політичного тиску, судді КСУ залишають для влади можливість через свої рішення "прибити" політично незручний інструмент. Так було, наприклад, з е-декларуванням і НАЗК у 2020 році. І так зараз є з міжнародними експертами. Недаремно щодо нього 15 слуг спільно з ОПЗЖ і БЮТ подали недавно нове, ще жорсткіше подання.
Чому так? Бо суддів КСУ традиційно призначали за квотним принципом, без жодного конкурсу. І виконували вони те, що треба політичній владі, а не людям. Нарешті це змінилося, коли на вимогу ЄС ми ухвалили закон, що запроваджує добір суддів КСУ з вирішальною роллю міжнародних експертів. Але -
2. Чинна влада на увазі мала незалежний КСУ, так само як і, схоже, інтеграцію до ЄС.
Тому вже практично 4 місяці не призначає відібраних на конкурсі П'ЯТЬОХ суддів КСУ за квотами президента і ВР.
Тому в КСУ кілька місяців не було кворуму, лише нещодавно президент В. Зеленський прзначив одного суддю, кворум, нарешті, є.
Більше того, влада всіма силами намагається результати конкурсу обнулити. Бо аж "надто незалежними" виявилися відібрані кандидати. Уявіть, зайдуть зараз аж цілі п'ятеро, яких ці ж міжнародники і вибирали. І зацементують конституційність інструменту. Як тоді лояльних суддів і прокурорів призначати?
І це все на тлі того, що конкурс до КСУ був вимогою #1 серед семи, за які нам дали кандидатство в ЄС і відкриття перемовин про вступ. А Посол ЄС Katarina Mathernova нещодавно в інтерв'ю прямо наголосила, що ці призначення нарешті мають відбутися. Як і решта судової реформи.
А ми сидимо й думаємо чого ж це в нас уже далеко не тільки з Угорщиною назрівають проблеми з подальшим рухом до ЄС.
3. Тут би ще щось сказати про регламент КСУ. І про необхідність Етичного кодексу для суддів КСУ. І решти процесуальних речей.
І все це, звісно, важливо. І має бути. Але порівняно зі складом КСУ - сильно другорядне.
Так що нехай кожен сам собі зробить висновок зараз - чи важливі міжнародні експерти в доборі суддів і загалом євроінтеграція чи готова країна прямо зараз від них відмовитися.
P.S. До речі, крім множинного громадянства і Антикорсуду до компетенції КСУ входять тауі питання як воєнний стан, мобілізація, корисні копалини, території і, звісно ж, вибори...
Поділитися текстом в мережах:
Репости вітаються !
>>> Підписуйтесь на нашу Фейсбук-сторінку >>> Читайте нас в Instagram >>> Підбірка новин сайту в GoogleNews >>> Статті з газети Фермер Придніпров'я
Новини ОТГ