ЄС заборонив нафтопродукти з рф: як це вплине на доходи московії та ціни в Україні?

За матеріалами інтернет-видань 06.02.2023 465
   Нафта і газ росії нікому не потрібні: дайджест пропаганди за 22 листопада
        Що передбачає ембарго на нафтопродукти, як це вдарить по фінансових можливостях окупантів та як змінює ситуацію на українському ринку пального?

Майже рік активних бойових дій в Україні знадобився європейським країнам, щоб максимально обмежити російський експорт вуглеводнів.

Спочатку санкції були запроваджені щодо сирої нафти, а 5 лютого черга дійшла до нафтопродуктів. Це одні з ключових рядків доходів у бюджеті рф, які дозволяють Путіну фінансувати війну проти українців.

      Ембарго не позбавить країну-агресора всіх доходів від вуглеводнів, але суттєво їх скоротить. Ця тенденція триватиме.

                              Що змінилося?

      Рішення Ради Європейського Союзу заборонити імпорт російських нафти та нафтопродуктів ухвалили в червні 2022 року, але діяти воно почало не відразу.

Нафтові санкції з піврічною відстрочкою запрацювали 5 грудня 2022 року, а паливні набули чинності 5 лютого 2023 року. Цей час давався країнам ЄС для пошуку інших постачальників.

      Втрачати росіянам було що. До великої війни вони забезпечували близько 40% імпорту нафтопродуктів у Євросоюз.

     Під заборону потрапив морський імпорт дизелю, бензину, авіагасу (пальне для літаків), мазуту та інших продуктів переробки нафти.

Заборона поки що стосується не всіх країн ЄС. Тимчасовий виняток зробили для тих, хто не може швидко знайти заміну російському ресурсу.

     Ідеться про поступки для Болгарії, Хорватії та Чехії, яким до кінця 2023 року дозволили імпортувати дизпальне та газойль (добавка до дизелю) російського виробництва.

     Постачання нафтопродуктів у треті країни не заборонені, але для них теж є обмеження: "стеля" цін. Як вона працює?

    Рада ЄС встановлює максимальну ціну на російські нафтопродукти. Якщо треті країни купують їх за вищою ціною, то вони не можуть користуватися європейськими танкерами, отримувати фінансування таких угод та страхувати вантаж.

"Стелю" цін в ЄС затвердили напередодні. Гранична ціна 45 дол за бар встановлена на нафтопродукти, що торгуються зі знижкою до сирої нафти. До цієї категорії належить, наприклад, мазут.

     Друга гранична ціна – 100 дол за бар – стосується нафтопродуктів високої переробки, що торгуються з премією. До цієї групи належать бензин і дизпальне.

"Стеля" дозволяє росіянам безперешкодно продавати свої нафтопродукти в треті країни, якщо ціни на них не перевищують зазначеного ліміту: 100 дол за бар для авіагасу та дизпального і 45 дол за бар – для мазуту.

      Для прикладу: на міжнародних біржах барель дизельного пального з поставкою в ЄС до заборони коштував 100-120 євро або 107-129 дол.

Різниця між фактичними ринковими цінами і "санкційними" для росіян невелика, але подібною була і ситуація зі "стелею" на нафту. Попри це, обмеження вже дає результати.

 

    Учасники ринку відзначають, що санкції проти росіян могли бути і більш жорсткими. Однак такі послаблення називають вимушеними - союзники побоюються різкого зростання цін на світовому ринку внаслідок суттєвої втрати російського експорту. Тому Кремль, на жаль, поки продовжить отримувати нафтогазові доходи, але в довгостроковій перспективі вони будуть падати.

      За оцінками Міжнародного енергетичного агентства, через ембарго до 2030 року кремль втратить близько 1 трлн дол експортних доходів, а частка росії на світовому енергоринку впаде з 20% до 13%.

                         Чи підготувався Євросоюз?

      Час, який європейські гравці ринку отримали на підготовку до ембарго, не пройшов дарма і трейдери мали змогу працювати над переорієнтуванням поставок. Крім цього, вони робили запаси і за рахунок купівлі російських нафтопродуктів з великим дисконтом, поки не почала діяти заборона.

СЕО польського енергетичного трейдера Unimot Адам Сікорський каже, що наразі з пошуком ресурсу на лютий-березень проблем немає.

      "До того ж в лютому статично низький попит на ринку, що також грає нам на руку. Звичайно, що ціни не такі як на російське пальне, але все набагато краще, ніж було у тому ж травні (2022 року), коли премії постачальників сягали 500 доларів на тоні", – додає він.

      Саме зниження премій (спекулятивні націнки для українських покупців – ЕП) на нафтопродукти у січні вдвічі свідчить про те, що ринок переповнений усіма марками пального.

Як результат – за січень ціни на бензин в гурті знизились на 1,25 грн на літрі, а вартість дизпалива зменшилась на 1 грн на літрі, свідчать дані Консалтингової групи "А-95".

Все це має підштовхнути вниз і вартість пального на стелах АЗС. Потенціал для цього є.

Чи діють санкції

                                               Чи діють санкції?

       Як після введення ембарго на нафту, так і напередодні обмежень на нафтопродукти точилися дискусії, що російський експорт не зупиняється і це начебто свідчить про те, що санкції не працюють. Насправді така думка не зовсім коректна.

"Мета цих санкцій – не придушити російський експорт, а позбавити його прибутку. Якщо потік нафти і нафтопродуктів зупиниться, то виникне дефіцит, ціни зростуть й росія заробить ті ж гроші, що й раніше, але вже на зменшеному експорті. А Захід й ми разом з ним отримаємо зростання цін на бензоколонках й дестабілізацію урядів, які нам сьогодні допомагають", – пояснює директор Консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн.

      За словами Сікорського, санкції мають неабиякий вплив на доходи росіян. "Перед ембарго у січні російські нафтопродукти можна було купити з дисконтом мінус 100-130 доларів за тонну. Це результат того, що їм не було куди дівати свій ресурс. Ніхто не продає продукт з дисконтом 100 доларів чи нафту з дисконтом 20-30 доларів, якщо він може реалізувати це на інші ринки за вищою ціною", – пояснює СЕО Unimot.

       Директор спеціальних проєктів центру "Психея" Геннадій Рябцев наголошує, що встановлені обмеження б’ють по російській економіці, але фатального впливу принаймні в короткостроковій перспективі не матимуть.

     "Можна говорити про недоотриманий прибуток та про те, що інвестиції у буріння та видобуток будуть сильно скорочені. Але стверджувати, що одразу після санкцій у Кремля закінчаться гроші на війну в Україні – не зовсім правильно", – зауважує експерт.

       При цьому некоректно думати, що запроваджені з 5 лютого санкції обов’язково збережуться у чинному вигляді і у разі необхідності не будуть переглянуті.

      "Ми вважаємо, що Захід діє правильно. Вони вводять обмеження, дивляться на результат і в разі необхідності можуть посилити санкції, переглянути "стелі" в сторону зниження, запровадити додаткові обмеження тощо.

      Це поступовий процес. Вже на цьому етапі ми бачимо, що росія втрачає гроші, а в майбутньому втрати будуть лише зростати", – каже співрозмовник ЕП в економічному блоці уряду.

       Хорошим прикладом дієвості санкцій є те, що на початку 2023 року доходи росіян від експорту нафти та газу впали до мінімуму з 2020 року. В одному лише січні кремль недорахувався 8 млрд дол, що змушує росіян покривати дефіцит бюджету за рахунок міжнародних резервів.

 

                 Як це вплине на ціни на АЗС?

      Опитані ЕП експерти паливного ринку кажуть, що суттєвого впливу на український ринок санкції не матимуть. Принаймні, в короткостроковій перспективі.

"Про ембарго було відомо заздалегідь, тому тут жодних сюрпризів. Всі мали час підготуватись", – вважає Геннадій Рябцев.

      Співрозмовники в уряді кажуть, що оперативний штаб при Кабміні ще у жовтні дав рекомендації учасникам ринку запастися пальним заздалегідь. І вони до цих порад дослухались.

     За словами Куюна, на сьогодні українські мережі створили рекордні запаси навіть у порівнянні із довоєнним періодом. "У ключових гравців ринку бензину та дизпалива мінімум на місяць продажів, при тому, що поточні постачання йдуть теж із перевищенням за потребу", – каже експерт.

     При цьому з огляду на атаки росіян на нафтобази в перші місяці війни запаси створюються в невеликих обсягах та в різних місцях, в тому числі й за межами України.

      Що відбувається з цінами? "Останнім часом в окремих мережах вони впали за місяць на 10%. Сьогодні є потенціал для подальшого зниження на 2-3 гривні", – вважає Куюн. Що буде в майбутньому?

За словами Рябцева, певні ризики існують і все буде залежати від ситуації в Європі, оскільки українські оператори купують пальне на європейському строковому ринку.

      "У наших компаній немає середньо- та довгострокових контрактів – який ресурс є на ринку, той вони й купують. Тому якщо ціни там зростуть, то і ми будемо вимушені купувати дорожче", – підсумував він.

        "Економічна правда".

Поділитися текстом в мережах: Репости вітаються !
>>> Підписуйтесь на нашу Фейсбук-сторінку
>>> Читайте нас в Instagram
>>> Підбірка новин сайту в GoogleNews
>>> Статті з газети Фермер Придніпров'я

Новини ОТГ