Кілька штрихів до картини українсько-польської зернової суперечки

За матеріалами інтернет-видань 02.10.2023 231
Кілька штрихів до картини українсько-польської зернової суперечки
Дуже сподіваюсь, що незабаром всі сторони українсько-польської зернової суперечки нарешті перейдуть від обговорення того, чия позиція правильніша, до того, у чому полягають проблеми і як їх вирішити. Тут додам кілька штрихів до картини.
Наприклад, деякі польські експерти кажуть, що корінь проблеми полягає у тому, що для потенційного покупця ціна на українське зерно у порту Гданськ є суттєво вищою, ніж на московитське зерно у порту Новоросійськ. Не через ціну на власне українське зерно в Україні, яке може бути дешевше, ніж у РФ, а через високі транспорті затрати.
Далі вони кажуть, що поляки за останній рік проаналізували і перепробували всі можливі варіанти, як зменшити ці транспорті затрати - від ідей про будівництво нових або виділення старих транспортних шляхів, пошуку додаткових вагонів, первозки контейнерами і т.д. Але все одно потужностей залізниці не вистачає. А автоперевезення суттєво дорожче. Ідей і проєктів насправді не бракує - їх може бути багато, але всім компаніям потрібні фінансування і гарантії окупності на роки вперед, які навіть уряд Польщі сам надати не може - тільки ЄС.
Але, на думку поляків, ЄС не дуже допоміг. "Шляхи солідарності" це гарний лейбл, який, мовляв, просто ставили на ті проєкти, які і так були підтримані з уже існуючих джерел - наприклад, Connecting Europe Facility. Не знаю, як це перевірити, але на сайті Євркомісії я не зміг знайти списку проєктів "шляхів солідарності". Хоча там зазначено, що ЄС зміг "мобілізувати" 1 млрд євро для "шляхів солідарності". У ЄСівській термінології, "мобілізувати" цілком може насправді означати не виділення нових коштів на нові проєкти, а "зарахувати" на ці цілі кошти, виділені з існуючих програм на проєкти, які і так вже були подані і підтримані - якщо вони якимось чином можуть стосуватися конектівіті з Україною.
Ці ж польські експерти кажуть, що найкращим з реалістично наявних варіантів зараз може бути надання субсидій ЄС українським експортерам зерна, які покривали би транспортні витрати на доставку у польські порти. Причому це можуть бути українські ж (авто)перевізники. Але це має бути спільне рішення Єврокомісії, Польші і України.
Зрештою, імхо, які би варіанти не розглядати, альтернативи українському експорту морем кошують суттєві гроші - напевно не менше ніж кілька мільярдів. Фактично так само коштує озброєння, яке потрібне Україні для того, аби убезпечити свої порти та територіяльне море від російських атак. Так що з точки зору grand strategy тут дійсно питання, на що краще виділити ці мільярди, якщо їх гіпотетично знаходити у бюджеті ЄС. Бо морський шлях все одно апріорі кращий, бо дешевший.
 
З ФБ - сторінки Dmytro Shulga

Поділитися текстом в мережах:
Репости вітаються !
>>> Підписуйтесь на нашу Фейсбук-сторінку
>>> Читайте нас в Telegram
>>> Підбірка новин сайту в GoogleNews
>>> Статті з газети Фермер Придніпров'я
Новини ОТГ