Обсяги пропуску української агропродукції найбільше зросли на молдовському та румунському напрямках
АВТОМОБІЛЬНА ЛОГІСТИКА
Станом на 27 травня експорт агропродукції автомобільним транспортом склав 269.7 тис. т, що на 6.6% більше порівняно з аналогічним періодом квітня. Зростання агроекспорту спостерігалося на всіх пропускних пунктах.
Найбільший приріст зафіксовано на молдовському та румунському напрямках, де обсяги пропуску агропродукції зросли на 16.1% та 7.8% – до 47.1 тис. т та 66.3 тис. т відповідно. На словацькому та польському кордонах відповідний показник зріс на 4.7% та 3.7% – до 14.1 тис. т та 109 тис. т. Найменший приріст спостерігався на угорському кордоні, де агроекспорт зріс на 2.8% – до 33.1 тис. т.
Основними експортними товарами за відповідний період залишаються цукор – 33.1 тис. т та соняшникова олія – 29.2 тис. т.
Ринкові ставки на перевезення автотранспортом за європейськими напрямками продовжують зниження, ціни на внутрішні маршрути не зазнали змін.
ЗАЛІЗНИЧНА ЛОГІСТИКА
Наприкінці травня тарифна ситуація в сегменті залізничних перевезень аграрної продукції залишається незмінною – ринок перебуває в режимі очікування червневого перегляду ставок. Такий стан дозволяє тимчасово зберігати певну прогнозованість у логістичних витратах, однак загальний фон залишається напруженим у зв’язку з можливими ініціативами щодо перегляду підходів до тарифоутворення.
Зокрема, як було зазначено раніше, Укрзалізниця розглядає можливість підвищення вартості перевезень вантажів у контейнерах вагою понад 26 тонн. Така ініціатива пояснюється наміром вирівняти умови між контейнерними перевезеннями та транспортуванням зернових у спеціалізованих зерновозах. Водночас представники бізнесу застерігають, що реалізація цієї ідеї може знизити привабливість контейнерної логістики — особливо в умовах воєнного часу, коли саме контейнер є іноді єдиною можливою альтернативою.
Додаткову напругу на ринку створює також заплановане підвищення загальних вантажних тарифів на 37%, що закладене у фінансовому плані Укрзалізниці на 2025 рік. За оцінками ДП «Укрпромзовнішекспертиза», такий крок може призвести до зниження ВВП на 1,18% (близько 95,8 млрд грн) та скорочення експорту на майже 3% (близько 97,8 млрд грн). Це посилює побоювання щодо зростання логістичних витрат у критично важливому для економіки аграрному секторі.
ВОДНА ЛОГІСТИКА
Активність на ринку морських перевезень у Чорному морі залишається низькою – через завершення сезону обсяги відвантажень зерна з України скорочуються, нових заявок майже немає, що утримує фрахтові ставки під тиском. Попит слабкий, а судновласники не йдуть на поступки навіть щодо спотових рейсів. Передумов для зростання наразі немає – відновлення ставок можливе лише з початком нового сезону, коли на ринок надійдуть перші партії врожаю.
>>> Підписуйтесь на нашу Фейсбук-сторінку >>> Читайте нас в Instagram >>> Підбірка новин сайту в GoogleNews >>> Статті з газети Фермер Придніпров'я