Розвідник Червінський діяв за методикою Моссада
За матеріалами інтернет-видань
22.02.2024
315
Діамант (מִבְצָע יַהֲלוֹם) – таку назву мала блискуча операція, проведена Моссадом. Її метою було заволодіння радянським літаком МіГ-21 Мікояна-Гуревича - найдосконалішого винищувача СРСР на той час.
Операція почалася в середині 1963 року і закінчилася 16 серпня 1966 року, коли іракський перебіжчик Мунір Редфа перегнав МіГ-21 іракських ВПС та приземлився на авіабазі в Ізраїлі. Завдяки цьому Ізраїль та Сполучені Штати змогли вивчити конструкцію літака.
Першу спробу заволодіти літаком було здійснено в Єгипті агентом Моссада Жаном Томасом. Томасу та його групі було наказано знайти пілота, який за один мільйон доларів погодився б доставити літак до Ізраїлю. Проте ця спроба виявилася невдалою. Єгипетський пілот, з яким зв'язалися ізраїльтяни, повідомив владу про інтерес Томаса до МіГу.
Томас, його батько та ще троє людей були заарештовані та звинувачені у шпигунстві. Томас та двоє інших були повішені у грудні 1962 року. Інші три члени групи отримали тривалі тюремні терміни.
Друга спроба також не вдалася. Агенти Моссада зрештою напали на двох іракських пілотів, які відмовилися співпрацювати з ними, щоб на деякий час змусити їх замовкнути.
У 1964 році єврей, що народився в Іраку, Юсуф, зв'язався з ізраїльськими службами в Тегерані, коли Ізраїль та Іран ще мали дипломатичні відносини. З 10 років Юсуф працював слугою у сім'ї християн-маронітів. Подруга його дівчини була одружена з іракським пілотом на ім'я Мунір Редфа. Редфа був роздратований тим, що християнське коріння завадило його просуванню в армії. Він також був засмучений тим, що йому наказали атакувати іракських курдів. Юсуф зрозумів, що Редфа був готовий покинути Ірак.
Жінка-агент Моссада завела дружбу з Редфою. Він сказав їй, що був змушений жити далеко від своєї сім'ї в Багдаді, йому не довіряли його командири, і йому дозволялося літати лише з невеликими паливними баками – і все це через його християнство. Він також висловив своє захоплення ізраїльтянами. Редфа вмовили поїхати до Європи для зустрічі з ізраїльськими агентами. Меїр Аміт (головний директор та керівник глобальних операцій Мосаду) особисто спостерігав за зустріччю Редфи з офіцером розвідки у вічко.
Редфі запропонували 1 мільйон доларів, ізраїльське громадянство та повну зайнятість. Умови Редфи про перевозення всіх його родичів із Іраку було прийнято. Пізніше Редфа поїхав до Ізраїлю, щоб побачити аеродром для посадки літака. Він також зустрівся з командувачем ВПС Ізраїлю генерал-майором Мордехаєм «Мотті» Ходом. Вони обговорили небезпечний політ та його траєкторію.
Можливість дезертирувати з'явилася 16 серпня 1966. Коли Редфа летів над північною Йорданією, його літак відстежував радар. Йорданці зв'язалися із Сирією, але їх запевнили, що літак належав сирійським ВПС та виконував навчальний політ. Коли літак Редфи прибув до Ізраїлю, його зустріли два літаки ВПС Ізраїлю, які супроводжували його на посадку до Хацора. Пізніше на прес-конференції Редфа сказав, що посадив літак "на останній краплі палива".
Ізраїльтянами були проаналізовані сильні та слабкі сторони радянського реактивного літака. Він використовувався проти винищувачів IAF.
У травні 1967 року директор ЦРУ Річард Хелмс сказав, що Ізраїль довів, що він добре вивчив літак, коли 7 квітня 1967 року під час повітряних боїв над на Голанських висотах ВПС Ізраїлю збили 6 сирійських МіГ-21, не втративши жодного зі своїх Dassault Mirage ІІІ.
У січні 1968 року Ізраїль надав МіГ в оренду Сполученим Штатам. Ця передача допомогла Ізраїлю придбати F-4 Phantom, який американці раніше не хотіли продавати Ізраїлю.
В наш час подібну операцію розробляв український військовий розвідник Роман Червінський.
"Ми намагалися провести операцію, більше це була операція Служби безпеки, до нас звернулися за допомогою. Щодо заволодіння зразками військової техніки, а саме – літаків російських. Це був технічний зразок, який нам був необхідний для розуміння їхніх технологій, які вони використовують в своїй оборонній сфері", – зазначив він.
За словами Червінського, "в цій роботі потрібно було певне фінансування, в якому допомагав навіть журналіст-розслідувач Христо Грозєв. Він добував певну інформацію, оскільки в нього є велика мережа людей на території росії".
"Ми зупинилися на тому, що ми зібрали цю інформацію і залишили її. Ця операція закінчилася нічим в підсумку, але під час неї я та мої службовці, які були в моїй частині підпорядковані, потрапили під ракетний обстріл на аеродромі в Кіровоградській області, на одному з військових аеродромів, скажімо так", – сказав розвідник.
Червінський зазначив, що "в листопаді 2022 почалися "спроби сфальсифікувати справу" щодо його можливої провини в обстрілі аеродрому".
"Таке звинувачення йде, що нібито ГУР не знало про цю операцію. Кумедне звинувачення. Формально мене звинувачують у перевищенні службових обов'язків. Нібито я це все сам організував. Без СБУ, без Повітряних сил, без нічого, сам усе зробив, вигадав і намагався літак забрати і через це росіяни обстріляли аеродром. Це взагалі якась сюрреалістична історія. Професійні юристи, які читають ці звинувачення, вони розводять руками і кажуть: "Крім політичного підтексту, тут нічого не бачимо", – зазначив військовий-розвідник.
Цікаві історичні екскурси – у моїй книзі “Людський Фактор”.
Всі бестселери нашого "Книжкового Клубу": https://bit.ly/3fBwWfX
Дмитро Чекалкін, блогер, сторінка ФБ.
Поділитися текстом в мережах:
Репости вітаються !
>>> Підписуйтесь на нашу Фейсбук-сторінку >>> Читайте нас в Instagram >>> Підбірка новин сайту в GoogleNews >>> Статті з газети Фермер Придніпров'я
Новини ОТГ