„Земельний банк”: нові можливості для розвитку агропідприємств

Марина Бабич 10.05.2024 552
„Земельний банк”: нові можливості для розвитку агропідприємств

В Україні цього літа стартує проєкт Фонду держмайна "Земельний банк". Він запроваджується задля підвищення ефективності управління державним майном і землями сільськогосподарського призначення.
На думку Віталія Коваля, Голови Фонду, робота Земельного Банку виключить “сірі” схеми із державними сільськогосподарськими землями. Бо відбудеться перехід ще одного державного сектору в прозоре, конкурентне, відкрите поле через проведення аукціонів суборенди в системі Prozorro.Продажі.

За подробицями впровадження проєкту Земельного банку "Фермер
Придніпров'я" звернувся до начальника Регіонального відділення ФДМУ по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській областях Ганни Камлик. Вона люб'язно погодилася дати інтерв'ю.

- Пані Ганно! Що саме стало поштовхом для створення Земельного банку в Україні?

Доброго дня, шановні читачі "Фермера Придніпров'я"! Із задоволенням розповім вам ключові нюанси важливого для України проєкту.
Ми знаємо, що російська агресія спричинила втрату великого масиву родючих земель. Деякі території в окупації, інші заміновані або в зоні бойових дій. Загалом, якщо говорити про недоступність землі для ведення сільськогосподарської діяльності, то це - близько 5 млн. га. Приміром, в Харківській області через обстріли є ділянки, де на 1 кв. км поля – більше 2 тис. вирв від снарядів, в землі 50 т заліза, 1 т сполук сірки, понад 2 т міді, а також інші важкі метали. Скільки років варто чекати агровиробнику, щоб мати змогу цю забруднену територію обробляти? Тому вважаю, що безвідповідальність щодо власних земель неприпустима. Тим більше, Україна досі залишається одним із основних учасників забезпечення продовольчої безпеки у світі.
За даними Міжнародного науково-дослідного інституту продовольчої політики (IFPRI), повномасштабне вторгнення в Україну поставило під загрозу третину світової торгівлі пшеницею, 17% торгівлі кукурудзою та майже 75% торгівлі соняшниковою
олією.

- Ганно Григорівно! Яким чином Земельний банк упорядкує державні земельні ресурси?

Підкреслю, що проєкт Земельний банк - це не фінансова установа. Це реформа, що забезпечить передачу земельних ділянок с/г призначення, які перебувають у постійному користуванні державних підприємств, громадянам України, агропідприємцям в користування за результатами торгів.
Наразі підприємства, які мають на праві постійного користування такі земельні ділянки, в переважній більшості не працюють або генерують нульовий дохід. Тому ефективне їх використання просто вже на часі.
Хочу зазначити, що у липні 2023 року Верховна Рада підтримала Закон “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення ефективності використання земель сільськогосподарського призначення державної власності”. Це можна вважати відправною точкою у реформі ринку оренди держземель України.
Цей Закон набрав чинності у вересні 2023 року.
Він, серед іншого, дозволяє запустити механізм прозорої, конкурентної суборенди на цьому ринку через електронну систему Prozorro.Продажі.
Для реалізації реформи додатково було затверджено підзаконні нормативно-правові акти.
Наразі триває робота над прийняттям змін до Податкового кодексу України та Бюджетного кодексу України, розпорядження Кабінету Міністрів про вилучення земель із користування державних підприємств, які сьогодні є їх користувачами, і передачу цих земель державному підприємству, яке буде оператором земельного банку (готовий проект розпорядження вже переданий в Кабмін для прийняття).

- Пані Ганно, поясніть, будь ласка, як саме працюватиме Земельний банк?

На початку квітня 2024 року підготовлено кінцевий перелік земельних ділянок, доступних для подальшої оренди та суборенди, які будуть формувати Земельний банк.
Загалом проведена інвентаризація земель: нині держава має понад 800 тис. га сільгоспземель. Можливо, в майбутньому ця цифра зросте після додаткових перевірок.
Із 800 тис. га понад 386 тис. га – знаходяться в розпорядженні підприємств, які вже передані в управління ФДМУ (98 тис. га в окупації). 277 тис. га – у НААН. Приблизно 100 тис. га в підприємств Міносвіти, 42 тис. га – Мін’юсту.
Це основні розпорядники держземель на сьогодні.
Варто наголосити, що реалізація проєкту Земельний банк передбачає: після формування та затвердження переліку земельних ділянок вони передаються операторам Земельного банку. Така передача відбувається на умовах оренди. Оператори Земельного банку забезпечать оголошення аукціонів з суборенди (передачі в користування) щодо державних земельних ділянок с/г призначення громадянам України, агропідприємцям.

- Які землі першочергово будуть задіяні?

Так, вже визначено ті землі, які будуть йти в першій черзі передачі. Це 110 тис. га. Із них 90,5 тис. га – в управлінні підприємств ФДМУ. Ще 19,5 тис га – у десятка підприємств Мін’юсту. В першому пулі (черзі) – орієнтовно 2,5 тис. земельних ділянок. Середній розмір однієї ділянки – приблизно 45 га. Але вони є різні (як 2,5 чи 10 га, так і 100, 200 чи навіть 1 тис. га).
Перелік ділянок вже сформований та доданий в проєкт розпорядження Кабміну.
Документ чекає затвердження, наразі він проходить погодження профільними міністерствами. Коли розпорядження прийме Кабінет Міністрів, стартує процес перереєстрації земель.
Також паралельно триває робота над створенням другого пулу ділянок для оренди, який буде мати не менше, ніж перший пул. За поточними прогнозами точно буде третій пул орендних ділянок, можливо, ще четвертий.
Для того, щоб консолідувати державні землі та ефективно ними управляти Фонд державного майна України створить кількох державних операторів земельного банку (скорочено або узагальнено – Земельний Банк).
Першого оператора вже створено. Це ДП під назвою “Фонд аграрних інвестицій”. Він отримає в управління землі з першої хвилі передачі.
Для кожного наступного пулу земель буде створено свого оператора.

- А як відбуватиметься суборенда?

Передача інвесторам в суборенду державних сільгоспземель відбуватиметься через відпрацьовані прозорі механізми – відкриті
аукціони в системі Prozorro.Продажі.
Термін суборенди буде максимально до 14 років для вирощування однорічних рослин і 25 років – для багаторічних. Такі терміни оренди сприятимуть ефективному використанню земель, застосуванню належних технологій вирощування та догляду за рослинами, забезпечуватимуть сівозміну, де і коли потрібно.
Обмежень щодо обсягів суборенди, розмірів ділянок для одного орендаря не буде.
Стартова вартість суборенди становитиме не менше 12% від нормативної грошової оцінки (НГО) ділянки. Для різних регіонів вона
відрізнятиметься, але в середньому буде на рівні 3-4 тис. грн за 1 га в рік. Але це лише стартова ціна, тож за результатами торгів, через конкуренцію, коли учасники змагатимуться за право користуватись землею, вона зростатиме. Ріст може бути в рази, особливо за найбільш цінні земельні ділянки.
Переможець аукціону має оплатити наперед перший рік суборенди землі. Далі щороку сплачується орендна плата, яка індексується.

- Відомо, що Фонд працює над створенням інтерактивної карти державних сільгоспземель?

Так, на ній відображатиметься весь масив державних СГ-земель, площі окремих ділянок та їхнє розташування, цільове призначення тощо. Це покращить доступ до інформації про потенційні ділянки для суборенди, дасть інвесторам повну картину наявних у держави ресурсів.
Старт аукціонів заплановано на початок липня , але, зауважу, що до початку аукціонів важливо внести зміни в бюджетний та податковий кодекси.

- На Вашу думку, як зміниться із впровадженням ЗБ наповнення державного бюджету України?

Зрозуміло, що надходження коштів від суборенди – це підтримка, наповнення українського бюджету, левова частка якого нині спрямована на захист України від російської агресії, загалом на збереження держави.
Влітку, після старту аукціонів, орієнтовний сумарний дохід від суборенди першого пулу ділянок за період серпень-грудень 2024 очікується в 1 млрд.грн. Загалом, коли більшість земель передадуть в суборенду, щорічний дохід прогнозується в розмірі 7-8 млрд. грн.
Орендарі отримають доступ до ринку держземель, зможуть відкривати власні компанії чи невеликі фермерські господарства, належно обробляти землю. А відтак, створення нових агробізнесів – це і підтримка економіки, і зростання суми сплачених податків, і створення робочих місць та загалом ефективне використання наявного у держави ресурсу.

- Щиро вдячна Вам, пані Ганно, за розставлені акценти нового проєкту Фонду державного майна і сподіваюсь, що хід реформи держземель на території Дніпропетровщини буде доступно висвітлюватися на сайті газети "Фермер Придніпров'я".

 Навзаєм вдячна, і до зустрічі в нових публікаціях!


Поділитися текстом в мережах:
Репости вітаються !
>>> Підписуйтесь на нашу Фейсбук-сторінку
>>> Читайте нас в Telegram
>>> Підбірка новин сайту в GoogleNews
>>> Статті з газети Фермер Придніпров'я
Новини ОТГ