Множинне громадянство несе величезні ризики Україні, - Софія Федина

За матеріалами інтернет-видань 02.02.2024 313
   Президентський законопроєкт № 10425 “Про деякі питання у сфері міграції щодо підстав і порядку набуття та припинення громадянства України” позначений, як невідкладний, тому треба публічно проговорювати усі ризики.
Почнемо з Конституції.
🟡 Стаття 4 Конституції передбачає, що в Україні існує єдине громадянство. 27 квітня Конституційний суд розпочав тлумачення за конституційним поданням групи з 99 народних депутатів, які звернулись у 2021 році у зв’язку із поданням подібного законопроєкту про множинне громадянство. Висновку поки що нема, а ухвалювати закон без висновку КСУ не можна, бо буде поставлене під питання легітимність закону. Просто уявіть ситуацію, що люди понабували друге-третє громадянство за новим законом, а тоді КСУ публікує висновок, що ст. 4 КУ означає, що в Україні існує одне громадянство...
          Головна заковика законопроєкту.
🟡Нововведення стосується спрощеного набуття громадянства України іноземцями, які є громадянами Австрії, Бельгії, Болгарії, Великої Британії та ще двох десятків європейських держав + США, Японія, Канада. У спрощеному переліку країн також є Угорщина.
   Зі статті 17 законопроєкту випливає, що для “набуття громадянства” потрібно тільки подати декларацію про визнання себе громадянином України. Наступні пункти статі регулюють підстави набуття громадянства іноземцями, які є громадянами держави-агресора. Але водночас існує стаття 9, яка регламентує питання прийняття до громадянства. Тобто якщо людина є громадянином держави не у переліку вищевказаних, то тоді треба скласти іспит на знання основ Конституції України, історії та рівень володіння державною мовою, наявність законних джерел існування та проживання на території України щонайменш 5 років.
   Окрім цього, щоб оформити прийняття у громадянство потрібно відмовитись, припинити або засвідчити відсутність іноземного громадянства.
Відповідно для набуття спрощеного громадянства не потрібні жодні зв’язки з Україною — треба тільки подати декларації про визнання себе громадянином України. Спрощення скасовують знання української мови, історії та Конституції як обов’язкову передумову отримання нашого громадянства, що є неприпустимим.
🟡Набуття громадянами низки країн лише на підставі декларації про визнання себе громадянином України, не припиняючи громадянство іншої країни, несе низку ризиків, серед яких:
‼️неконтрольоване отримання громадянства
‼️ризик дискримінації та порушення принципу рівності громадян на підставі того, яке саме іноземне громадянство вони набули. Наприклад, добровільне набуття громадянства Південної Кореї призведе до втрати громадянства України, а от Угорщини - не потягне за собою припинення українського громадянства, бо ж ця держава є в переліку.
   Чи може взагалі різновид іноземного паспорта визначати те, чи заслуговує особа на збереження українського громадянства?
   Стаття 24 Конституції України передбачає, що “не може бути привілеїв чи обмежень за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками”.
‼️московія, яка має досвід у паспортизації, може організувати масове отримання українського громадянства іноземцями і в майбутньому впливати на зміну влади.
‼️закон може допомогти продавати землю іноземцям. тобто люди будуть отримувати українського громадянства іноземцями лише для того, щоб отримати право купити землю до 10 тис гектарів!
‼️питання державної служби. Уявіть ситуацію, якщо Міністром стає громадянин.. Угорщини. Чиї інтереси така особа буде захищати? А цензу на відсутність іноземного громадянства у чинному законодавстві немає. В такому разі потрібно запроваджувати додаткові вимоги до держслужбовця такі як “відсутність іноземного громадянства”
‼️Пропозиція позбавляти громадянства українців, які добровільно отримали громадянство держави-агресора, у новому законопроєкті президента Володимира Зеленського не враховує реалій, у яких перебувають мешканці окупованих територій, зокрема атмосфери примусу та тиску.
‼️корупційні ризики
✅ Водночас норми про імміграцію, яких є більшість у цьому законопроєкті, є дуже потрібні. Це розв'язує проблему волонтерів-іноземців, добровольців-іноземців, які через забюрократизовані процедури стають на території України повністю безправними через закінчення дії посвідки чи візи. Навіть на крайньому волонтерському форумі у Львові виступали іноземці-волонтери, які стали ізгоями для нашої держави. І вони не розуміли, чому така складна процедура. Тому потрібно зареєструвати окремий законопроєкт, який би розв'язувати імміграційні питання і ухвалювати окремо.
   А щодо питань набуття і припинення громадянства розгорнути широку дискусію з правозахисниками та громадянським суспільством, вичистити його і змінити відповідно до зазначених ризиків.
   Софія Федина, народний депутат, сторінка ФБ.
Поділитися текстом в мережах: Репости вітаються !
>>> Підписуйтесь на нашу Фейсбук-сторінку
>>> Читайте нас в Instagram
>>> Підбірка новин сайту в GoogleNews
>>> Статті з газети Фермер Придніпров'я

Новини ОТГ