ЗАПОРОЗЬКИЙ ХАРАКТЕРНИК

Микола Нечипоренко 03.08.2023 730

                                      

 

            ДО ДНЯ ПАМ”ЯТІ ДМИТРА ІВАНОВИЧА ЯВОРНИЦЬКОГО

 

Сивий  закоханий  юнак

Запорозьким характерником Дмитра Івановича Яворницького назвав Максим Рильський. Це був, писав Максим Тадейович, учений і діяч з дуже широким колом інтересів: історик, археолог, фольклорист, етнограф, лексикограф, письменник-прозаїк і поет. Але в центрі його уваги все життя залишалася історія Запорожжя. В яку він був просто по-юнацьки закоханий.

Тому не випадково сучасники ще за молодих літ називали Дмитра Івановича й шанобливіше – запорозьким батьком. Може, що й з такої причини: Яворницький рано, дуже рано посивів. Бо було від чого. Саме через своє величезне захоплення запорозьким козацтвом.

Він народився і виріс у Харківщині, в сім”ї сільського дяка. Батько хотів єдиного: аби син став священослужителем. Дмитро мусив учитися в духовній семінарії. Та витримав лише три курси. І вступив на історичний факультет Харківського університету. Це була його мрія з дитячих літ, коли він читав і перечитував “Тараса Бульбу” Гоголя. А ставши студентом, Яворницький відразу, як стверджують тепер усі його біографи, “серйозно захопився історією Запорозької Січі і виношував намір писати на цю тему магістерську дисертацію”. Те, що глибоких та послідовних розробок і праць з минувшини українського козацтва на його часи ще не існувало, лише заохочувало молодого дослідника.

Сталося так, що вже у перші літні канікули навчання в університеті Яворницький помандрував землями, які колись належали козакам. І на дні невеличкої річки Скарбної, яка протікала побіля колишньої Чортомлицької Січі, навпомацки знайшов спершу одну, а потім і другу запорозькі чайки – судна, котрими козаки виходили у відкрите море. А місцеві люди підказали місце й на Дніпрі, де на дні ціла флотилія таких човнів-чайок. Їх там виявилося аж сімнадцять, зв'язаних поміж собою. І заповнених кулями та ядрами і іржавими гарматами. А неподалік ще три судна, також завантажених розмаїтим військовим спорядженням…

Отож явно навмисне потоплені лежали на дні чайки. Навіщо і чому та коли потопили свій флот козаки, що їх до цього змусило? – ось запитання, котре відразу зтурбувало юного Яворницького. Він зрозумів єдине: це сталося в прикінцеве існування козацтва, і сталося вимошено, якщо й не силоміць. Доки вчився в університеті, розпитував істориків, звертався і до скупих письмових джерел, які на ті часи вряди-годи появлялися – ні в кого і ніде ясної відповіді не дістав. Це й спонукало його перегодом на свій страх і ризик здійснити безпрецедентну поїздку на Соловки, куди, як Дмитро Іванович тільки й дізнався, “по высочайшему повелению Екатерины ІІ” було заслано останнього кошового атамана Запорозької Січі Петра Калнишевського.

В картині Іллі Рєпіна "Запорожці пишуть листв турецькому султану" художник зобразив Яворницького в образі писаря

Яворницький не помилився: в архівах Соловецького монастиря він розшукав свідчення про те, що “запорозька вольниця виявилася небажаною для царської влади”. І що саме Катерина ІІ домоглася “якнайскоріше покінчити з козаччиною”. Калнишевському вона запропонувала: “Одержуй волю і маєток, зречися тільки козаччини”. На що Калнишевський відповів: “Ні, або воля козацька, або в'язниця”. То на Соловках Яворницький остаточно і визначився з метою своїх наукових пошуків.

По поверненню додому він сказав буквально таке: “Друковані дослідження, написані іншими, не дають мені того, чого прагне моя душа. Я вирішив сам рушати за архівними матеріалами, щоб на основі їх відтворити життя запорозьких козаків у всій його величі і повноті”. Але попечитель Харківського учбового округу генерал Максимович відхилив це прагнення як крамольне. “Ваши запорожцы нам не нужны, -- заявив він випускнику університету, залишеному стипендіатом на здобуття професорського звання. – Пишите лучше о Финляндии”.

Зрозуміло, що Яворницький не послухався такої поради. І незабаром почав друкувати свої перші розвідки з історії запорозької давнини. Також читати публічні лекції на ці теми. Лекції, які, до речі, викликали неабиякий інтерес, завжди збирали чималу аудиторію. А це скінчилося тим, що, як ще у 1963 році посмів написав один з найповніших біографів Яворницького Іван Шаповал, “за велику любов до волелюбних запорожців, до рідної України та пропаганду своїх патріотичних поглядів молодого Дмитра Івановича звинувачують у сепаратизмі і позбавляють можливості працювати в університеті”.

Зберігся, втім, тогочасний лист самого Яворницького до одного зі своїх знайомих, а в ньому такі рядки: “Якби ви знали, як я люблю своє Запорожжя і його сердешних сіромах! Але що з того? Невже я сепаратист? І не думав, і не думаю бути ним. А люблю клаптик землі... Люблю тому, що не знаходжу ніде іншої втіхи, люблю тому, що там є широкий простір для моєї привільної натури... Одне у мене бажання – кинутися в степ, заглибитися в дні давно минулі. То хіба це сепаратизм?”

Вигнанний, по суті, з Харкова геть, Яворницький опиняється у Петербурзі. Ніби на запрошення тамтешнього університету читати цикл лекцій з української історії. Насправді йому більше довелося працювати звичайним вчителем у приватній гімназії, кадетському корпусі та сирітському інституті шляхетних дівчат. Головне ж, Дмитро Іванович несамовито працює в архівах столиці, а щоліта виїжджає на береги Дніпра розкопувати козацькі могили. І друкує уже не окремі статті, а великі наукові праці, які згодом увійдуть окремими главами у його три томи знаменитої “Історії запорозьких козаків”.

То з одного боку все наче складалося добре. Яворницького обирають членом імператорського археологічного товариства. Зі своїми козаками він цікавий для багатьох прогресивних діячів. З ним охоче знайомляться, стають його близькими друзями історик Микола Костомаров, художники Ілля Рєпін та Микола Струнников, мандрівник Микола Міклухо-Маклай, журналіст Володимир Гілляровський і навіть Лев Толстой. Не говорячи уже про корифеїв української сцени Кропивницького, Заньковецької, Старицького і Карпенка-Карого.

Однак з іншого боку тодішній міністр освіти царської росії Делянов двічі таємними листами домагався “негайно позбавити малороса Яворницького права читати шкідливі лекції в столичних навчальних закладах”. Потім викликав Дмитра Івановича й до себе. Питав: “А чому ви пишите тільки про запорожців, хіба інші вас не цікавлять?” Дмитро Іванович відповів: “А тому, що цей розділ в нашій історії недостатньо вивчений”.

-- Що ж, про козаків пишете ви справді гарно, -- підвів риску Делянов. – Але у вас тепер буде час подумати й про інших...

І знав, чим погрожував. Незабаром Яворницького, як читаємо у передмові до недавно вперше перевиданої у Дніпропетровську його книги “Дніпрові пороги”, “оголосили політично неблагонадійним і на три роки вислали до Ташкента під нагляд поліції і без права займатися викладацькою діяльністю”. Як наче злочинця і не менше.

Все це та плюс, говориться далі в передмові, “фізичні й розумові перевантаження, елементарні нестатки та інші ускладнення привели до того, що в 28 років Яворницький майже весь став сивим.” А втративши можливості здійснювати археологічні експедиції на Запорожжя та друкувати свої рукописи, Дмитро Іванович пережив глибоку душевну кризу – був близьким, признавався приятелям у листах, до божевілля. Що схоже на правду. Адже перехворів на запалення головного мозку. Та витримав, не занепав духом лише тому, що наснагою йому слугували незламні козаки.

________________________________ У пошуках істини і скарбів

Пам”ятник, який біля Дніпропетровського історичного музею поставили Яворницькому на його могилі уже в наші часи, викликає неоднозначні судження. Дмитро Іванович босоніж стоїть тут на великому степовому камені з хрестом в опущених руках. В зношеній простій сорочці навипуск і запилених шароварах мандрівника. Хіба, дехто й запитує, це пам'ятник визначному вченому і академіку, знавцеві чи не всіх європейських мов і наукових шкіл?

Але Яворницький дійсно був незвичайним істориком. Не таким, як всі інші, що працювали переважно в тиші кабінетів і архівів. Ні, і Дмитро Іванович багато та плідно трудився в архівах. Звичайно, що передусім у місцевих – у Катеринославі, Харкові, Києві, Одесі, Нікополі, Чернігові і у Криму. Крім Соловецького та Петербургських, цілий рік просидів у кількох Варшавських. А потім відвідав і сховища документів у Туреччині, Персії та Палестині.

Одначе тільки архівними матеріалами Яворницький ніколи не обмежувався – ось у чому його винятковість. Дмитро Іванович постійно подорожував землями запорозьких вольностей, поєднуючи археологічні розкопки з записами спогадів старожилів, народних пісень, балад і дум, легенд та переказів. У ті часи ще пам'ятали їх люди. Як і в багатьох родинах простих селян, тим паче в приватних колекціях заможних зберігалося чимало речей з одягу, побуту та й військового призначення, якими користувалися козаки. Усе це Дмитро Іванович збирав до купи чи й викупляв за власні кошти, описував, знаходив вражаючі пояснення, історії та притчі виникнення того чи іншого. Скільки експонатів передусім у музеї Дніпропетровська зібрано особисто Яворницьким, зараз важко й порахувати. Не менше 75 тисяч. А ще ж він занотував понад дві тисячі усних поетичних та епічних сказань.

Не випадково його суто наукові праці також не зовсім традиційні. Вони пересипані розкутими художніми і документальними новелками, соковитими народними висловами та приповідками, образними і дотепними сценками, діалогами, портретами і спостереженнями, просто неповторними мовними знахідками. Особливо багацько подібних моментів у таких працях Дмитра Івановича, як “Вольності запорозьких козаків”, “Число і порядок Запорозьких Січей”, “Іван Дмитрович Сірко – славний кошовий отаман війська запорізьких низових козаків”, “Дніпрові пороги” та, звичайно, “Як жило славне запорозьке низове військо” і “Запорожжя в залишках старовини та переказах народу”.

Такому ось таланту Яворницького-історика допомогли і обставини. Після Ташкенського заслання він кілька літ працював на посаді приват-доцента Московського університету. Це професор цього університету Федір Корш переконав колег, що без Яворницького “викладання російської історії не буде повним”. Однак з цього знову нічого не вийшло. Професуру дратувало домагання Яворницького історію запорозького козацтва читати окремим спецкурсом. І хоч сам Дмитро Іванович професорську дисертацію нарешті захистив, але уже не в Московському, а в Казанському університеті. Як же далі бути та де працювати, це вкотре виявилося незрозумілим.

У Дніпрі евакуювали експозицію історичного музею імені Яворницького

Та Яворницький домігся іншого. Щоб сповна продемонструвати археологічні пам'ятки земель колишніх запорозьких вольностей, за його наполяганням ХІІІ археологічний з”їзд росії відбувся у Катеринославі. Де Дмитро Іванович зі своєю колекцією мав великий успіх. Під враженням якого у 1902 році Катеринославська губернська управа запросила Яворницького очолити Катеринославський музей О. М. Поля (на фото вгорі) – себто краєзнавчий, який лише створювався. Через три роки, у 1905-му, Яворницький погодився. З тих пір і до самісінької смерті, яка сталася у серпні 1940 року, він мешкав у Дніпропетровську і став фактично фундатором та засновником тутешнього музею. Отож воднораз і дістав змогу регулярно переодягатися у простий одяг та вирушати у пошуково-археологічні мандрівки козацьким краєм. Не кидав цієї своєї пристрасті навіть у вісьмидесятилітньому віці.

Про Дмитра Івановича як невтомного збирача реліквій та предметів, бувальщин, пісень і інших усних та писемних свідчень запорозької минувшини свого часу дніпропетровський письменник Іван Шаповал написав книгу “В пошуках скарбів”. Вельми цікавою, захоплюючою вийшла ця книжка. Хто не читав – знайдіть і обов'язково прочитайте. Дізнаєтеся безліч зворушливих випадків, пригод та історій з археологічно-пошукової діяльності Яворницького. Які варті того, щоб про них пам”ятати. На їх підставі свого часу вчений підготував і свій захоплюючий трактат “Слідами запорозьців”.

А тут, у Дніпропетровську, в перші радянські роки для Яворницького все складалося ніби більш ніж вдало. За короткий час він публікує понад 150 наукових праць, стає академіком Всеукраїнської академії наук, очолює вперше окремо створену Науково-дослідницьку кафедру історії України. Чого ще треба? Але не загаявся антиукраїнський більшовицький терор, який проголосив Дмитра Івановича націоналістом і на ціле десятиліття обірвав його наукову діяльність. З 1930 по 1939 включно не було видруковано жодного твору Яворницького. Зате одна місцева газета вміщує донос “Кубло націоналістичної контрреволюції (про роботу історико-археологічного музею)”, і Дмитра Івановича “вичистили з музею як контру”. Голодомор 1933 року він пережив, з болем у серці спродуючи свої рідкісні книги і речі.

Ледве заступилися за нього авторитетні історики чи не всього світу. Бо ім'я Дмитра Івановича було знанне уже всюди. У першій половині минулого ХХ сторіччя у світі уже не було жодного іншого історика, крім Яворницького, який би вважався першолітописцем цілого народу, точніше наскільки виняткового явища в його історії, яким було запорозьке козацтво. А ще Яворницький – в це важко, мабуть, і повірити – першим професійно запровадив екскурсоводів у музеї. До нього, уявіть собі, іх не було в ні в жодному музеї Європи. Проводити ж екскурсії для відвідувачів Дмитро Іванович починав сам.

Цікаво, що одну з перших своїх екскурсій він провів ще у 1915 році для одного-єдиного відвідувача – останнього царя російської імперії Миколи ІІ. Цар покірно і мовчки слухав Дмитра Івановича, прошкуючи слідом за ним. Та в якусь мить збагнув, що не личить йому демонструвати свою незацікавленість, а то й необізнаність. Тому раптом запитав: “А скажіть, пане професоре, на які періоди ви поділяєте історію запорозьких козаків?”

-- Бачите, ваша імператорська величність, будь-який поділ історії штучний, -- мовив Яворницький, -- але стосовно запорозців я б виділив три періоди. Перший – боротьба з мусульманським світом, з татарами і турками. Другий – з католицьким світом, з польською шляхтою. І нарешті третій – боротьба з москвою...

-- Отакої! – Не вельми тямущому в історії царю аж перехопило подих. – А з москвою за що?

-- За свої вольності, ваша імператорська величність.

-- І чим же ця боротьба скінчилася? – Остаточно спантеличився Микола ІІ, не знаючи, вірити чи не вірити професору.

-- А хіба не ясно? – Зажурено посміхнувся Яворницький. – Тим, що ви, всеросійський імператор, стоїте зараз тут, на святій землі запорозьців, а я, нащадок лицарського козацтва, мушу давати вам пояснення.

Кажуть, імператор сприйняв ці слова професора за жарт. От тільки чи міг великий історик знати, що йому доведеться виправдовуватися і після своєї смерті? Що після неї він знову буде вигнанний зі свідомості людей за правду! А так і сталося: з початку п'ятидесятих років і до часів нашої Незалежності праці історика жодного разу у нас не перевидавалися. Їх боялися, як вогню, ними лякали, мов пугалом.

Тепер Яворницького звинуватили в іншому – в надмірній ідеалізації суспільно-політичного устрою на Запорозькій Січі. А щоб цей з дозволу сказати суттєвий недолік виглядів переконливіше, долучили й докори стосовно ніби невиправданого використання вченим у суто наукових текстах фольклорно-етнографічних джерел та матеріалів, легенд, історичних дум та пісень. Вони, мовляв, грішать домислами, часто-густо суперечать реальній дійсності минулого, а тому внесли у твори історика усілякі перебільшення та неточності, і як наслідок – помилковість окремих висновків, оцінок та положень.

То мали статися величезні зміни у нашій державі, щоб уже тепер, лише напередодні 150-річчя від дня народження Дмитра Івановича, укладачі його календарної ювілейної біографії написали: “Розкриваючи таємничу і неповторну красу старої України, Яворницький насправді не ідеалізує славне козацьке минуле, а створює образ-символ духовної величі українського народу, піднімає його із зневажливого забуття до наповненого світлом ідеалу”. До чого і повинна, докинемо від себе, прагнути велика історія кожного великого народу.

___ Його ж історія робить людей

А у 60 – 70 роках минулого століття були спроби перевидати Яворницького мінімум у 4 або й 5 томах. Розповідають таке: директором історичного музею у Дніпропетровську працювала Горпина Ватченко – рідна сестра першого секретаря і члена Політбюро ЦК Компартії України Олексія Ватченка. Вона ніби й умовила брата посприяти. Той же ніби пообіцяв “пробити”. Музей негайно залучив науковців Києва та Дніпропетровська до роботи. Але коли праці з новими коментарями та поясненнями підготували до друку, Ватченко відмовив сестрі. “Ти хочеш, -- наче сказав він їй, -- щоб я позбувся своєї посади? Нехай твій Яворницький краще зачекає!”

Так от, а сьогодні у дніпропетровському видавництві “Січ” розповідають інше: є намір нарешті перевидати і художні твори Дмитра Яворницького. Тобто його роман “За чужий гріх” і повісті “Наша доля”, “Де люди, там і лихо” та “Христос у серці чоловіка”, а також низку новел. Все це твори, кажуть видавці, прекрасні і написані чудовою українською мовою. Читати їх одна насолода. Не даремно прозу Яворницького високо поцінував Іван Франко. Її автора він зарахував до “генерації українських белетристів, які орієнтуються на художньо-епічну традицію ХІХ століття – школу великих епіків, себто людей з ясним і широким поглядом, що малювали картини українського життя такими, якими бачили їх оком пильним, надиханого любов'ю або іноді мораліста та судді”.

Та чи скоро прочитаємо ми повісті й новели Дмитра Івановича? У держави все не знаходиться грошей на їх перевидання, а щоб спонсори дали згоду, теж не видно і не чути...

І що був Дмитро Яворницький ще й самобутнім письменником, досі нами майже призабуто. Але чи знаєте, чому він писав і художні твори? І вірші також, яких назбиралося на цілу збірку. Слухайте: Яворницький не палив тютюну і ніколи не вживав спиртних напоїв, ні хвилини ніколи не байдикував. Ще він ні жодного разу не відпочивав на курортах. Взагалі не відпочивав. Не знав, що таке відпустки. “Моє правило, -- писав він, -- постійно працювати, не чекаючи ні нагород, ні похвали. Працювати до тих пір, поки служать тобі руки і допоки б'ється серце у твоїх грудях. Працювати на користь твого народу та дорогої тобі Батьківщини”. В перервах же між науковими дослідженнями і пошуками відпочинок для Дмитра Івановича і заміняло якраз написання художніх творів. Бо це було для нього неначе приємне дозвілля, тимчасове розслаблення, розрада і спочинок.

Ще для душі захоплювався і лексикографією. Правда, випустив лише один, перший том власного словника української мови. Решту зібраного матеріалу – близько 80 друкованих аркушів – передав Борису Грінченку, і той з його дозволу використав у своєму тлумачному словнику.

Яворницький же до останніх своїх днів не полишав наукової роботи. У 82-річному віці видав останню свою працю – книгу “Історія міста Катеринослава”. Є думка, що умисне Дніпропетровськ обізвав старою назвою.  Оскільки історію Катеринослава і Дніпропетровська розділяв: перший заснувала таки Катерина ІІ, але другий насправді бере початок з запорозьких поселень – з запорозької фортеці Кодак. І це дуже важливо усвідомлювати, якщо ти дійсно чесний син свого народу.

В останньому особистому записнику Дмитра Івановича було знайдено клаптик паперу, а на ньому рукою вченого написана цікава, трохи несподівана і навіть неоднозначно загадкова фраза: “Наука робить добрих вчених, але не людей”. Не буде заперечень, якщо зараз кожен зрозуміє або й витлумачить її по-своєму. Та треба сказати, що довге, напружене, щільне і неймовірно багатостраждальне, з неправедними утисками, переслідуваннями і вигнаннями життя Яворницького-вченого і Яворницького-патріота цілком дозволяло йому висловити цю думку. Але тут необхідно й те сказати, що сам Дмитро Іванович своє життя прожив, аби на українській землі були лише добрі, справжні і національно свідомі люди, гідні продовжувачі славної історії свого народу.


Поділитися текстом в мережах:
Репости вітаються !
>>> Підписуйтесь на нашу Фейсбук-сторінку
>>> Читайте нас в Telegram
>>> Підбірка новин сайту в GoogleNews
>>> Статті з газети Фермер Придніпров'я

Коментарі (0)


Новини ОТГ